keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Viimeaikaiset liikunnat

Moikka vaan taas! Näin kesän alkaessa mulle on tullut hirveä liikuntahimo. Onko se edes sana? Mun tekis joka päivä mieli lähteä lenkkeilemään Pyynikin ihaniin maastoihin ja toisaalta taas haluaisin hirveästi lähteä pyöräilemään. Harmi vaan, että mulla ei oo sellasta pyörää, jolla voisi pidempiä lenkkejä tehdä. Jopo löytyy, mutta viime kesäisen Pyhäjärven ympäri jopolla - rundin jälkeen en oo sitä ihan hirveesti kaivanut varastosta käyttöön. Töissä oon kyllä käyttänyt työpaikan pyöriä, saa hyötyliikuntaa ja jospa se aurinkokin vähän tarttuis siinä työmatkoja polkiessa. 


Kotitreenit on nyt jäänyt vähän vähemmälle, sillä on aina tehnyt mieli lähteä ulkoilemaan mieluummin. Talvella niitä tuli tehtyä useampiakin, pimeydestä johtuen motivaatiota ei ihan hirveesti aina löytynyt. Mun on vaikea saada kotitreenit tehtyä täysillä, siinä on niin suuri kynnys ryhtyä tekemään jotain "muka tärkeämpää", kuten siivoamaan.. Tikiksen youtubevideoiden avulla oon kyllä löytänyt hirmuhyviä videoita kotitreeneihin! Suosittelen katsomaan, mikäli ne on vielä jollekkin vieraita!


Lenkkeilemisen ilon oon näin kesän myötä löytänyt ihan uudelleen. Huomaan myös kehittyneeni, enää ei tarvitse kävellä lenkin missään vaiheessa, vaan jaksan hyvin painaa hölkäten koko matkan. Asun aika lähellä Hatanpään Arboretumia, joten ne lenkkimaastot on kyllä tullut tutuksi, eivätkä muuten ole yhtään huonot lenkkeilypolut! Oon käynyt myös Pyynikillä ja siellä suunnilla; Pispalassa, Tahmelassa.. Myös Peltolammin rantaa on tullut vedettyä ympäri. Haluaisin sisällyttää enemmän aamuaerobisia lenkkejä mun viikkoon, mutta jotenkin ne tuntuu kauheen vaikeilta. Herään arkisin viimeistään kuudelta töihin, joten jos vetäisin lenkin ennen sitä, pitäisi herätä viiden kieppeillä. Se taas tarkoittaa sitä, että pitäisi mennä hirveän aikaisin nukkumaan. Lauantait ovatkin nyt muodostuneet aamuaerobisiksi päiviksi, ja tottakai iltaisin on tullut myös lenkkeiltyä. Oon saanut houkuteltua muutamia kavereita nyt mukaan, ja kyllä lenkkeily tuntuu niin paljon kivemmalta kun joku on siinä seurana. 

Porrastreenit on nyt muodostuneet ihan vakioksi. Käydään yleensä aina tiettynä päivänä viikossa juoksemassa Pispalan portaita yhdessä kaverini kanssa. Niin mukavaa vaihtelua, ja portaat kyllä oikeesti saa aikaan kunnon tuntuman pakaroissa! Nyt ollaan kaverin kanssa suunniteltu lähtevämme kokeilemaan yleisurheilutreenejä, jonka yhteydessä vedetään cooperit. Ihan omaksi iloksi, mutta myös sitä varten, että saa vähän jotain käsitystä omasta kunnosta, ja voi yrittää parantaa aikaa myöhemmin. Lauantaina ollaan menossa Varalan flowparkiin, sitä innolla odottaen! 

Ryhmäliikuntatunneilla tulee käytyä enää 1-2 kertaa viikossa. Määrä on vähentynyt huomattavasti entisestä. Spinning oli joskus mun lemppareita, mutta siinäkään en ole aikoihin käynyt. Käyn nykyään teräspakaroissa, vatsa-selässä, cxworxissä tai tabatassa. Siinä mun lempparit, jotka menee kuitenkin melko harvoin tai sitten sellaisina ajankohtina, jolloin en itse pääse paikalle töiden takia. Täytyy kyllä yrittää nyt kesälläkin raahautua yhä enemmän ryhmäliikuntatunneille, vaikka sitten spinningiin ja miksei myöskin muille tunneille. Kehonhuoltotunnit ovat esimerkiksi sellaisia, joissa käyn todella harvoin, mutta joissa pitäisi käydä enemmän, sillä en ikinä muista venytellä. 

Salilla käyn vähintään 3 kertaa viikossa, ja vihdoin tuntuu siltä, että olen löytänyt sopivat treeniohjelmat ja kaikki sujuu. Polvi reistaili yhdessä vaiheessa, mutta olen oppinut välttämään sellaisia liikkeitä, joista polvi ei pidä. Tekniikkaakin olen hienosäätänyt. 


Tulevan kesän aikana aion siis; yleisurheilla ja vetää cooperin, käydä ratsastamassa, tehdä paljon lenkkejä ympäri Tamperetta, frisbeegolfata, käydä ryhmäliikuntatunneilla, käyttää pyörää työmatkoihin, pyöräillä Pyhäjärven ympäri heti kun saan uuden pyörän, käydä Flowparkissa ja jatkaa viikottaisia porrastreenejä. Haluan myös kokeilla kuntosalini ulkojumppatunteja, jos vaan saan aikataulut sopimaan niiden kanssa.

Olisiko teillä ehdottaa vielä jotain urheilulajeja/urheilumuotoja, mitä tällainen urheiluun hurahtanut voisi vielä kokeilla? Otan mielelläni vastaan ehdotuksia!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan asiallisesti, kiitos :)